Sidste nyt på Turneringsområdet!

Bliv opdateret via de 8 punkter nedenfor:

Alle holdturneringer er ved at være skudt i gang og hold da op for en start på sæsonen! 

Vi har de sidste 1,5 år arbejdet på flere forskellige tiltag omkring holdturneringen for hele tiden at gøre det til et bedre og bedre produkt.

De indsatser, vi har arbejdet på, er: 

  1. En Chatbot til at besvare de fleste reglementsspørgsmål (24 timer i døgnet)
  2. Flere personer omkring holdturneringerne samt bedre rollebeskrivelser for de frivillige, som hjælper til 
  3. Et bedre informationsflow på hjemmeside og via mail 
  4. Nyt holdturneringssystem – vigtigt for udviklingen (kommer sæson 2026/2027) 
  5. Flere administrative timer til holdturneringerne
  6. Årlige, åbne evalueringer 
  7. Nye logoer for alle holdturneringer, så vi skærper formen 
  8. Live TV på DT finalerne herre og dame. 

 

I år er mange processer blevet fremskyndet af at Kim Holm har ønsket at trække sig ud af arbejdet med holdturneringen. Det gør han, efter hans eget udsagn, ikke fordi han er træt af det – tværtimod elsker han turneringen. Årsagen skal findes i et for højt arbejdspres på hans ”rigtige” arbejde samt omprioritering for mere tid til familien.   

Vi takker af hjertet for Kims helt vanvittige indsats som frivillig omkring holdturneringen og respektere naturligvis hans ønske om at træde ud af arbejdet og i særdeleshed i besvarelse af de mange spørgsmål, der kommer i løbet af en sæson. 

Derfor har vi også arbejdet intenst med at styrke hele området samt finde nye metoder til at løse opgaverne på. I det følgende vil vi orientere jer om status: 

 

(1) Har du spørgsmål vedr. Holdturneringerne? Start med at spørge den nye CHATbot

På bordtennisdanmark.dk/holdturnering finder du vores CHATbot, som kan hjælpe med svar på de mest almindelige spørgsmål om holdturneringerne – fx regler, struktur og resultater. 

Den er over det sidste år blevet testet af og tilpasset. Den aflæser med hjælp af AI de nyeste reglementer, som den er blevet fodret med. Vi sikrer løbende, at den fodres med nuancer og nu har vi et ret godt redskab, som alle kan bruge. 

Derfor: spørg altid CHATbotten først – det afhjælper alt andet planlægning! 

I eventuelle sager og afgørelser vil det skrevne i turneringsreglementet altid være gældende. Har klubben forsøgt at orientere sig via Chatbotten, vil dette også blive medinddraget, men vil ikke nødvendigvis føre til medhold i sagen. 

 

(2) Nye holdturneringsudvalg

Planlægning og drift af alle turneringer ligger i det enkelte holdturneringsudvalg. De udvalg i sæson 2025/2026 kan I se her: 

  • BAT 60+: Søren Godt og Kurt Høholt i vest, og Sven Erik Ægidius og Kim Darving i øst 
  • Holdturnering Jylland/Vest: håndteres af DGI Bordtennis og Henrik Møller 
  • Holdturnering Øst: Torsten Sejr og Victor Lynge 
  • Holdturnering Fyn/Midt: Søren Kromann 
  • Holdturnering Bornholm: Finn Jørgensen 
  • DT: Planlægning: Kim Holm – Drift: Claus Arnsbæk 

Tusind tak til jer frivillige, som er med til at skabe gode holdturneringer i hele landet for alle målgrupper! 

 

(3) Fælles mailboks til holdturneringen 

Hvis ikke Chatbotten kan besvare ens spørgsmål, eller hvis spørgsmålet ikke handler om regler, så har vi har oprettet en fællesmailboks, som alle (undtagen Bornholm, Vest og BAT 60+) benytter. Her er det som beskrevet ovenfor. 

Kontakt de frivillige bag Holdturneringerne: Skriv og spørg om ØST, FYN og DT her

Dette har vi gjort for at beskytte de frivilliges mailbokse efter deres eget ønske. Mailboksen til holdturnering@bordtennisdanmark.dk er også oprettet for at få et samlet overblik over den type henvendelser vi modtager, så vi kan optimere kommunikationen på baggrund af disse. 

Den nye mail skal ind i en rutine, men fungerer i udgangspunktet godt. 

 

(4) Nyt holdturneringssystem fra sæson 2026/2027 

Det sidste 1-2 år har Bordtennis Danmark arbejdet på at få et nyt holdturneringssystem. En lang proces endte med at indkøbe STUPA som system. Dette system vil både erstatte bordtennisportalen og TTC i kommende sæson. Flere arbejdsgrupper arbejder med test af systemet og her i oktober/november får vi adgang til vores egen version af systemet for konkrete tests.  

Der afholdes informationsmøde #2 vedr. systemet for alle interessenter den 12.november 2025. se aktivitetskalenderen for link til onlinemøde. 

  

(5) Medarbejder på fuld tid omkring holdturneringen

Turneringskoordinator, Claus Arnsbæk overgår til fuldtid, hvor der vil være særligt fokus på implementeringen og testningen af det nye holdturnerings- og stævnesystem STUPA samt drift af turneringen. 

I år har det eksempelvis givet mulighed for at hjælpe Bornholm, Veteran og BAT 60+ med oprettelse af turneringerne i Bordtennisportalen samt besvare et utal af henvendelser. 

 

(6) Kampkontrol og indberetning af sager 

Grundet begrænsede frivillige ressourcer vil kampkontrollen ikke blive anvendt i denne sæson. I stedet vil der blive foretaget stikprøvekontroller, så vi fortsat kan sikre en fair og korrekt afvikling af kampene. 

I STUPA systemet vil kampkontrollen være automatiserede. 

Kontrol af licenser og følgende deraf tvangsindløsning af licenser foregår fra administrationen i Bordtennis Danmark på ugentlig basis 

Såfremt en klub har behov for at indgive en indberetning af uregelmæssigheder i kampe foregår det i første omgang på mail til holdturnering@bordtennisdanmark.dk 

 

(7) Sagsoversigter

Tidligere blev sagsoversigter opdateret manuelt i PDF filer under den enkelte holdturnering. I denne sæson har vi indført en digital liste, hvor alle sager ligger samlet. Sagsoversigten tilgås her: Sagsoversigter – BTDK 

I sagsoversigten indskrives dispensationer, bøder, disciplinærsager og indberettede sager i klagesystemet. Sagsoversigten bringer ikke tvangsindløsning af licenser eller kampflytninger. 

 

(8) Feedback er vigtig

I slutningen af sæsonen, når de sidste runder og finaler er spillet, har vi de sidste to år afholdt åbne evalueringer online af de forskellige turneringer. Det fortsætter vi med, da det giver alle mulighed for at komme med forslag til forbedringer. Hold øje med Bordtennis Danmarks nyhedsbrev og aktivitetskalender for nærmere detaljer.