Klub i fokus

213 klubber er medlem af Dansk BordTennis Union. På DBTU’s hjemmeside vil man fremover få mulighed for at blive lidt klogere på nogen af dem, store som små, nye som gamle. Den første vi skal høre fra er Bordtennis Varde, der i sæsonen 2017 “genopstod” efter nogle år i dvale. En flok ihærdige forældre og medlemmer af den tidligere klub tog initiativet, der skulle vise sig at være savnet i Varde.

Hvordan har klubben udviklet sig de sidste 10 år?

Vi er en helt nystartet klub! Vi startede op i maj måned 2017. Eller dvs. vi fik lidt starthjælp; den gamle bordtennisklub i Varde lukkede nemlig aldrig officielt ned, men blev holdt ved lige af en ihærdig kasserer, som hjalp os i gang og overdragede både bilag, guldkorn og lidt klubpenge til os. Vi startede forsigtigt op med 3 gratis prøvedage, for lige at vurdere, om der var en efterspørgsel på sporten. Og det fandt vi ud af, allerede efter første omgang prøvetræning, at det var der. Så i september 2017 startede vi officielt op. Vi er ret stolte over den gode start, vi har fået og med 54 medlemmer allerede det første år, synes vi godt, vi kan tillade os at kalde det en succes.

Hvad er jeres største udfordringer?

Det er klart, der er meget, der skal læres, når man starter en forening op. Men vi har været indstillet på – og åbne omkring – at det er en læringsproces for os og at vi bliver nødt til dels at føle os lidt frem – og dernæst lære af de erfaringer, vi gør os. Noget af det der er vigtigt for os, og som vi stadig skal arbejde på at blive bedre til, er at få struktureret træningen. Vi har rigtig mange børne- og ungdomsspillere og det er vigtigt for dem, at der både er struktur og disciplin i træningen og at de, selvom de er mange, føler sig både set og hørt. Vores trænere gør et virkelig godt stykke arbejde, men de er også nye og skal lige mærke, hvad der virker for dem og de hold de har ansvaret for. Men vi er godt på vej og vi kommer i mål med det! En anden udfordring vi skal have taget hul på, er antallet af seniorer. Dem mangler vi! Vi har nogle gange oplevet, at der har været for få til træning ift. at alle kan få noget spil ud af det. Og hvor de unge spillere har været gode til at hive klassekammerater og venner med til træning, og vi derfor ikke har været nødt til at lave det store benarbejde, skal vi have sat mere aktivt ind for den ældre målgruppe. Det bliver et af projekterne for os i sæson 2.

Hvilke træningstilbud har I?

Vi træner 2 gange om ugen af halvanden times varighed pr. gang. Vi har opdelt børne- og ungdomsspillerne i alder i stedet for niveau, fordi det er sådan en klub, vi gerne vil være. Vi har bestemt ambitioner på spillernes vegne og de skal have lov og plads til at udvikle sig. Men det sociale skal der også være plads til. Vi har 3 trænere til hvert hold, så vi har god mulighed for at komme omkring hver enkel spiller til hver træning.

    

Har I gode erfaringer, som I gerne vil dele med andre klubber?

Det er vist os, der har en masse at lære af de etablerede klubber. Og vi lytter og tager imod med kyshånd, når vi er ude til stævner eller ellers møder nogle, der har erfaringer at dele ud af. Men vi har selvfølgelig en fordel i, at vi er blevet nødt til at starte fra bunden med friske øjne – og uden nogle holdninger andet end vores egne personlige. Og det er nok heller ikke helt dumt. Eksempelvis er vi i bestyrelsen enige om, at børnene skal synes, det er sjovt at møde op til træning. Og det synes de bla. fordi vi er i øjenhøjde med dem og vi lytter til de ønsker, de har. Og så har vi et rigtig godt samarbejde med børnenes forældre og vi gør meget ud af fællesskab og klubånd, når vi er afsted til stævner. Det er rigtig dejligt at mærke den opbakning, vi får fra forældrene. Og så sidst men ikke mindst at have en god og dedikeret bestyrelse, som synes det er et privilegie at være en del af fællesskabet – og ikke en pligt.

Hvilke traditioner har klubben?

    

Kan man kalde noget for en tradition, hvis vi kun har prøvet alting én gang 🙂 ? Vi havde en virkelig hyggelig juleafslutning med børnene med overnatning og masser af bordtennis. Dét håber vi at lave til en tradition. Ligesom vi også forventer at lave sommerfest/sæsonafslutningsfest for trænere og bestyrelse til en årligt tilbagevendende begivenhed. Sådan en fest holdt vi for nyligt og det ville være ærgerligt at gøre til en engangsforestilling! Og så synes vi, det vil være fedt, hvis vores formand også fremover stiller op til regionsmesterskabet i converse sko. Det var ikke planen, han skulle spille, men kom ind fra sidelinjen på et afbud. Og vandt! Så den tradition må gerne forstætte

Har klubben nogle fokuspunkter de næste par år?

Fokus den kommende sæson er helt klart at få flere junior- og seniorspillere til klubben. Og vi er trods alt ikke så optimistiske (eller naive), at vi tror, vi er i mål, når næste sæson slutter; det er selvfølgelig noget, der skal arbejdes for. Dernæst vil vi gerne have gang i vores BAT60+. Vi havde nogle dage i maj+juni måned, hvor vi inviterede byens efterlønnere og pensionister indenfor og det var helt tydeligt, at der var en interesse for det. Og så skal vi have vores trænere afsted på trænerkurser, så vi kan få den manglende struktur i træningen. Der er i det hele taget nok at tage fat på, for en ny klub som vores. Men vi er klar til at smøge ærmerne op!

     

Hvis I skulle stille et spørgsmål til en anden klub, hvad skulle det så være?

Hvordan strukturerer I jeres træning? Laver trænerne selv træningsprogrammer? Og er de uddannet til det? Og hvad gør I for at bevare spillernes interesse for sporten? Ja… det var så 4 spørgsmål, men vi vil så gerne lære en masse 🙂

 

En anden klub har stillet spørgsmålet: Hvordan får I aktiveret forældre til f.eks. sociale aktiviteter?

Vi afholder forældremøder, hvor vi har roller og opgaver parat til at uddelegere. Vi sørger for, at konkretisere opgaverne så meget som muligt, med tidsforbrug og hvornår på året de skal løses. På den måde ved forældrene hvad de går ind til og er derfor også mere tilbøjelige til at række hånden i vejret. Det kræver noget forarbejde fra bestyrelsen at have styr på en årsplan i god tid, så der ikke kommer nogle uforudsete opgaver i løbet af sæsonen, som vi ikke kan få forældrene til at løse. Er der flere, der skal løse opgaven bliver der også udnævnt en “projektleder”, der skal sørge for at have overblikket over opgaven. Desuden har vi stort fokus på at rose og fremhæve og takke de frivillige for deres hjælp, fx via vores facebook-side.

Forfatter: Lene Thulsted Duus
Kontaktperson tlf.: 43262117
Kontaktperson e-mail: jeppe.damsgaard@dbtu.dk