TRÆNERE

TRÆNERE

You are here:

Fokusområder i BTDK' trænerstrategi

Aldersrelateret træning (ATK)

ATK er et koncept, der er sat i verden for at holde fokus på at børn skal trænes som børn, IKKE som små voksne. Overordnet kan ungdomstræning indeles i tre grupper: før pubertet, i pubertet og efter pubertet. I hver gruppe, er der især nogle biologiske faktorer, der er gældende ift. trænerens valg, men disse skal samtidig sættes i kontekst af, at den enkelte spiller er en del af et socialt miljø. Det er altså en opgave, man ikke skal tage let på som ungdomstræner.

Gruppen og individet

I en individuel sport, som bordtennis, er det meget nemt at komme til at anskue træningen udelukkende ud fra et individfokus.
Vi ved dog, at miljøet er centralt, når vi skal forstå, hvorfor nogle spillere udvikler sig til senioreliteniveau, mens andre ikke gør.
Trænere, der ser talent i et miljøperspektiv, vil se ud over den enkelte spiller og arbejde på at skabe et velfungerende miljø omkring spilleren. Det gode miljø vil komme alle de enkelte atleter til gode.

Engagement

Trænerens engagement kan komme mange steder fra. Det vigtigste er, at det er til stede og at det er højt.
En træner, der ikke er motiveret af trænerrollen, er ikke i stand til at skabe glæde, udvikling og fastholdelse blandt sine spillere.

Trænerens filosofi

En trænerfilosofi kan defineres som et sæt af personlige værdier, man som træner forsøger at agere ud fra. Og mens dette kan lyde meget teoretisk, er der faktisk få ting, der er ligeså praktisk, som en veludviklet trænerfilosofi. Målet med trænerfilosofien er at skabe overensstemmelse mellem det man siger man gør og det man rent faktisk gør. Spillerne gennemskuer hurtigt, hvis dette ikke er tilfældet og mister på den måde tilliden til træneren.

Relationer

Spillerne er mere end blot robotter, der skal lære at spille bordtennis. Uanset om man vil udvikle talenter eller fastholde bredden, er det vigtigt, at træneren er åben, observerende og lyttende overfor spillerne. Den kompetente træner interesserer sig for spillerne som personer, er nærværende og i øjenhøjde, men også professionel.

God spiller = god træner?

Det er en god og bæredygtig løsning, at rekruttere sine nye trænere blandt ungdomsspillerne. Man skal dog passe på ikke kun at gå efter ungdomsspilleren, der selv er god med battet, for der er ikke altid lighedstegn mellem at være en god bordtennisspiller og en dygtig træner.
Man bliver ikke en god formidler af servetræning, bare fordi man selv er god til at serve.
Det er vigtigt, at man som træner har gode pædagogiske kompetencer og kan udvikle spillernes værdier, viden og kunnen.