BTDK – NYT Logo – hvorfor egentlig?

Det sidste år, har jeg brugt på at komme ind i Bortennis som sport, klubberne og kulturen i sporten. Et af de områder, som har været meget tydeligt for mig, er at sporten er glad for forkortelser. Forkortelser, som ingen andre end mangeårige klubfolk forstår. Det er blandt andet BTDK. Det gælder også internationalt, hvor ETTU, ITTF og WTT er alment kendt i sporten, men ikke udenfor.

Hvis vi skal lykkedes med at skabe synlighed for sporten og skabe positiv opmærksomhed, er det vigtigt at alle let kan afkode os som afsender og dermed vores logo. Det gælder både nye medlemmer, samarbejdspartnere og potentielle kommende medlemmer. Lige nu er det simpelthen ikke logisk at BTDK har noget med Bordtennis at gøre. Derfor ser jeg det som væsentligt, at vi skifter logo – så det afspejler både sporten samt det officielle navn Bordtennis Danmark fremfor det meget interne BTDK. Dette er godkendt på bestyrelsesmøde i april 2024.

Som en del af den proces, har Bordtennis Danmark blandt andet indgået et stærkt samarbejde med Det Kongelige Kunstakademiet i København. 22 studerende arbejder her over foråret i faget visuelt design med Bordtennis Danmark og ser på nye måder at præsentere sporten på. Det er en kreativ og øjenåbnende proces, som kun bidrager positivt til nye muligheder. Om det endelige svar ligger i de studerens arbejde eller om det bliver en opgave for en anden, det ved vi ikke endnu. Det vi ved er, at det nye logo vil blive præsenteret for både medlemmer, ledergruppe og bestyrelse inden endelig godkendelse en gang først på næste sæson.

Et nyt logo er også første startsskud i en række skabeloner, som vi i efteråret laver på baggrund af ønsker fra klubberne til diverse aktiviteter som eksempelvis begynderstævner, ungdomsstævner, familiebordtennis og camps, som frit vil kunne hentes ned i programmet Canva og Powerpoint. Det vil styrke den generelle markedsføring i klubberne og give os samlet et godt visuelt afsæt, samt være et godt redskab til de frivillige.

Er det dyrt at skifte logo?

Siden DBTU tiden har der stort set ikke været brugt midler på merchandise som kuglepenne og kuverter. Vi bruger stadig de gamle kuverter, kuglepenne og drikkedunke med DBTU logo på i bedste bæredygtigheds tankegang. Der har heller ikke været særlige udgifter direkte knyttet til navneskiftet til BTDK, da man genbrugte udformningen af det gamle logo og blot skiftede bogstaver. Da Bordtennis Danmark desuden fortsat har fokus på at genskabe en sund økonomi og dertil også bæredygtighed, er det heller ikke relevant at investerer i mængder af nyt merchandise med et nyt logo udover det, der er knyttet til forskellige projekter, som vi alligevelle skulle investere i.

Der, hvor det er vigtigt, at det nye logo er synligt, er i alt vores udadvendte materiale online og print. Den arbejdsopgave sørger vi selv for, som en del af det daglige arbejde. Et navneskifte vil heller ikke betyde et vanvittigt indkøb af nye effekter, men udelukkende være en løbende opdatering af vores materiel. Tøj på både personale og spillere vil blive løbende udskiftet, så der ikke er ekstra omkostninger med det.

De udgiter, som der kommer til processen vil være indeholdt i nuværende godkendte budget 2024.

Vi glæder os til  at kunne præsentere det nye logo for jer i efteråret og håber at I vil tage godt imod det.

Vil du dele din holdning? Så ring meget gerne til mig for en snak.

Med venlig hilsen

Puk Kirkeskov Hvistendal

Direktør