Start en ny klub
Start en ny klub
- Home
- Klubledere
- Ny klub
Der er flere fordele ved at danne en forening, og det er ikke svært
Her får du et overblik over, hvordan I nemmest udarbejder vedtægter, holder stiftende generalforsamling og bliver klar til opgaverne.
Trin 1: Overvej formål, aktiviteter og organisering
Inden I begynder at udarbejde jeres vedtægter, skal I overveje hvad I vil (foreningens formål), hvilke aktiviteter foreningen skal udbyde, og hvordan I vil organisere jer.
Med vedtægter kan din forening opnå tilskud fra kommunen og en række andre fordele
I sin enkleste form er en forening en gruppe mennesker, der finder sammen om en fælles interesse eller et bestemt formål.
I Danmark har borgere ret til at danne foreninger.
Det er sikret i Grundlovens §78. I paragraf 78 står, at borgerne kan danne foreninger ”i ethvert lovligt øjemed.”
Dvs. at foreningens aktiviteter og formål skal være lovlige. Derudover stiller loven ikke yderligere krav.
Bliv klogere på kravene til en folkeoplysende forening
For at jeres forening kan ansøge om lokaler og økonomisk støtte ved kommunen, skal den være godkendt som folkeoplysende forening.
En folkeoplysende forening tilbyder overordnet aktiviteter og undervisning for børn, unge og voksne.
Aktiviteter og undervisning for børn, unge og voksne er eksempelvis idrætsaktiviteter.
Når I er en folkeoplysende forening, kan I søge om adgang til lokaler og faciliteter i kommunen, og I kan søge om tilskud til aktiviteter og drift gennem kommunen.
Bliv klogere på krav og kommunernes tilskud herunder.
Få en guide til, hvordan foreningen kommer i gang med CVR, digital signatur, NemKonto og digital post
Det er ikke et krav, at frivillige foreninger skal registreres. Men der kan være gode grunde til at gøre det.
Husk, at I altid kan søge hjælp og vejledning hos jeres lokale DGI landsdelsforening.
Skal man være medlem af Bordtennis Danmark er der en række formelle krav man skal leve op til. Først og fremmest skal man være det, der kaldes en folkeoplysende og demokratisk forening, der arbejder for at fremme idræt og bordtennis.
I daglig tale kalder vi bordtennisforeningerne for bordtennisklubber eller bare klubber. Selvom vi ofte bruger udtrykket “klubber”, er der altid tale om foreninger, der har en demokratisk valgt bestyrelse og et sæt vedtægter, der lever op til kravene for en folkeoplysende forening.
For at blive optaget som forening i Bordtennis Danmark, skal I sende:
- Foreningens vedtægter, der er godkendt på den stiftende generalforsamling.
- Foreningens adresse og kommune.
- Kontaktinformation og adresse på foreningens formand og kasserer.
- Evt. hjemmeside.
Antallet af medlemmer i klubben opgøres en gang om året, i december, via medlemsregistrering i CFR og offentliggøres i april. Det er på baggrund af disse medlemstal, at størrelsen af klubkontingentet udregnes.
Som medlemsklub i Bordtennis Danmark får man mulighed for at deltage i mange forskellige aktiviteter. Nogle af dem nævnes herunder:
- Deltag i stævner, mesterskaber og holdturneringer.
- Bliv en del af et regionalt vækstteam. Et netværk for klubledere, hvor der bl.a. planlægges leder- og trænerworkshops, træningslejre, rekrutteringsaktiviteter, trænernetværk og ellers generel erfaringsudveksling.
- Deltag med klubbens børn, unge, forældre, trænere og ledere på Bordtennis Danmarks events, hvor de får en kæmpe oplevelse, som de ikke vil glemme.
- Bliv en del af Bordtennis Danmarks nye Sukiru-univers.
- Giv trænerne mulighed for at deltage på Bordtennis Danmarks kurser, træningslejre, trænerseminarer og i trænernetværk.
Desuden får klubben mulighed for at søge støttepuljer i DIF og I bliver dækket af Idrættens fællesforsikring.