Basistræneren bliver klar over forventningerne til træneren, både ift. bordtenniskompetencer, men i mindst ligeså høj grad ift. trænerens engagement og evne til at skabe en trykt udviklingsmiljø baseret på gode relationer spillere til spillere og spillere til træner.
- Basistrænerene får konkret forståelse af formidling til børn i forskellige aldre med det formål at skabe læring.
- Træneren får indsigt i de første 4-5 år af en bordtennisspillers “bordtennisliv”, altså hvilke færdigheder kommer forud for andre og hvad er vigtigt at starte ud med, for at få så mange med som muligt, så længe som muligt.
- Træneren bliver i stand til at kunne tilrettelægge et træningspas ud fra et alders- og udviklingsrelateret perspektiv.
- Træneren forstår hvordan motivation opstår og hvordan man som træner kan være med til at skabe motivation og derved fastholdelse.
Det er BTDKs mål er desuden, at trænere skal lære at se værdien i at være træner og bliver opmærksom på sin egen motivation og glæde ved trænergerningen