Coronasmitte i klubben – hvad gør man så?

Risikoen for at et medlem bliver smittet med corona, er noget enhver klub bør være forberedt på.
Får en klub besked om, at et medlem er smittet med corona, er det vigtigt, at der reageres hurtigt og ansvarligt. Det gøres bedst ved at forberede sig, så klubben har en køreplan klar, hvis man får brug for det. Herunder DIF’s anbefaling til, hvordan en klub kan håndtere det, hvis et medlem bliver konstateret smittet med corona.

Få overblik over situationen

Bliver et medlem konstateret smittet med corona, afhænger håndteringen af:

– hvor tæt den smittede har været på sine holdkammerater
– hvornår kontakten har været der
– hvor længe den har varet

Hvor mange, der skal i karantæne, når en person bliver testet positiv for COVID-19 afhænger af, om der er tale om nære kontakter eller ej.
Nære kontakter er fx familiemedlemmer, man bor sammen med, eller personer, som man har opholdt sig tættere end en meter af i mere end 15 minutter m.m.
I idrætssammenhæng vil nære kontakter altså typisk være holdkammerater, trænere mv.
DIF anbefaler, at der tages kontakt til Styrelsen for patientsikkerhed/smitteopsporingsenheden på telefon: 32 32 05 11 (tast 2).

Fordel roller og udpeg en kontaktperson

Når klubben har fået overblik over situationen, er det vigtigt, at den kommunikerer troværdigt, ærligt, åbent og hurtigt.
DIF anbefaler, at klubben vælger en person, der er ansvarlig i sagen – det kan for eksempel være formanden eller et bestyrelsesmedlem. Det er denne person, som alle i klubben kan kontakte, hvis de har spørgsmål.
Klubben bør også vælge en talsperson, der har til opgave at udtale sig til pressen og som står som afsender på fx mails til klubbens medlemmer.
Talspersonen kan være den samme som den ansvarlige, men er det ikke nødvendigvis. Et godt tip er kun at vælge én talsperson.

Send information ud til medlemmerne

Når klubben har dannet sig et overblik og fordelt rollerne, bør den kontakte alle de medlemmer, den smittede kan have været i tæt fysisk kontakt med.
For at overholde GDPR (Persondataforordningen) må klubben ikke nævne navne på medlemmer med et positivt testresultat, med mindre de pågældende har givet tilsagn til det. Se forslag til mailtekst her (vedhæftet nederst)
Klubben kan med fordel også overveje at orientere resten af klubben – rygterne svirrer hurtigt. Vælger klubben at kommunikere åbent om situationen på fx Facebook og/eller pr. mail direkte til alle medlemmer, er klubben selv med til at styre den kommunikation, der finder sted. Se forslag til Facebookopslag her (vedhæftet nederst) og til en generel orientering pr. mail her (vedhæftet nederst).

Overvejelser vedr. træning efter en positiv corona-test

Sædvanligvis vil den corona-smittede ifm. den positive test blive informeret af Styrelsen for patientsikkerhed om, hvem de skal kontakte mhp. test og karantæne.
Klubben bør desuden overveje at indstille træningsaktiviteter for potentielt smittede, indtil der er kommet klarhed over situationen. Se også Sundhedsstyrelsens vejledning ifm. corona-smitte, som man bør følge.

Under hele forløbet: Hjælp de berørte

Igennem hele forløbet er det vigtigt, at klubben ikke kun kommunikerer til og er der for alle de øvrige medlemmer. Den skal også være der for det medlem, der potentielt er smittet.
For det første er det ikke sjovt at være smittet med COVID-19 – men det er måske endnu værre at vide, at man potentielt har smittet flere andre. Måske endda selvom man ingen symptomer har haft.

Nyttige links

Se DIF’s anbefalinger på dif.dk/coronasmitte
Coronasmitte.dk

Hvis du ikke kan finde svar på dine spørgsmål på coronasmitte.dk eller på sst.dk, kan du ringe til myndighedernes fælles hotline på telefon 70 20 02 33.

Forfatter: Carsten Egeholt
Kontaktperson tlf.: 27 26 06 09
Kontaktperson e-mail: carsten.egeholt@bordtennisdanmark.dk