Danmark til OL for Ungdom

I disse dage deltager den danske dommer, Mark Beckmann ved De Olymipiske Lege for Ungdom, der afholdes i Singapore i perioden 14.-26. august.

Vi har modtaget et par historier fra Mark, hvor den næste omhandler de første dage i Singapore, og kan læses herunder – senere følger en generel evaluering af oplevelserne i Singapore…

Dagen er den 17. August 2010 og kl. er omkring 10.00. Mine forældre og jeg tager mod en restaurant for at spise brunch inden vi skulle til lufthavnen. Brunchen var god og vi var i lufthavnen i god til.

Jeg fløj fra København til Bangkok og fra Bangkok til Singapore.

Da jeg kom ud i lufthavnen var det relativt koldt og det styrtede ned udenfor, så jeg fortsatte med jakken på mod bagagen. Først skulle jeg igennem paskontrol, hvor der var en speciel kø for folk, der havde med YOL at gøre, så i stedet for 1 time, tog det 10 minutter.

Ved bagagen bliver jeg kontaktet af en frivillig der spørger om jeg er med YOL, hvorefter hun beder os om at tage kontakt til hende, når vi havde vores bagage.

Efter hun var gået, introducerede Paul Erik Høyer sig, og vi stod og ventede på vores kufferter.

Da de kom, fandt vi den frivillige der førte os mod en skranke, hvor der kun stod 1 i kø.

Her fandt de frivillige ud af hvilket hotel vi skulle til. Da vi kom ud af lufthavnen for at gå mod taxaen, ramte luftfugtigheden mig med et slag og jeg fik straks min jakke af, og den har ligget i kufferten lige siden.

MARK BECKMANN (Foto: Jens Luckenbach

Vejret hernede er konstant plus 30 grader, og overskyet. Men jeg er ret sikker på jeg kun kommer til at bruge T-shirts eller korte skjorter hernede.

Vi blev alle kørt mod Fairmont Hotel . Det vidste sig at den sidste person også var dansker, så det var en god taxa tur, med de sidste informationer, fra folk der havde været i Singapore før.

Da vi kom til hotellet, blev vi tjekket ind og 1,5 time efter min kuffert var kommet, havde jeg taget et bad, været ved Accreditation og var på vej ud for at kigge på nærområdet.

En halv times gåtur og så var der aftalt en middag og rundtur med en Garder fra Singapores garderforening.

Aftenen forløb vel, men næste dag var jeg lidt nervøs for, da jeg ikke havde fået særlig meget information. Ikke andet end at bussen kørte kl. 8.00.

Så lidt før det stod jeg og ventede på bussen, og først her mødte jeg andre fra bordtennis.

Vi skulle ud og have et ”racket control seminar”. Seminariet var godt, men alle, på nær et par dommere fra Kina og Malaysia, havde jetlag, så aktiviteten var ikke så stor.

I undervisningen fik vi forklaring på hvorfor der var batkontrol, bla. ved at forklare os reglerne grundigt, hvilket måske var lidt unødvendigt, da vi alle var internationale dommere.

OL FOR UNGDOM 2010

Kl. 16.00 tog vi hjem, spiste middag og gik i seng. For dagen efter skulle vi til noget, vi troede var et dommerseminar, der skulle vare fra 8-16.

Så klokken 8 gik bussen igen, og der vi sad i et mødelokale og ventede på overdommeren Ronald Wee.

Han var sent på den, så Mikael Anderson begyndte at introducere sig selv, plus det arbejde han lavede for ITTF.

Da Ronald kom, fik vi lidt af vide om hvad vi skulle, vi introducerede alle os selv, og derefter gik vi ned til et bordtennisbord, hvor vi øvede indmarch, præsentation og sådan nogle forskellige ting, som der lægges rigtig meget vægt på fordi det er en Olympisk turnering.

Kl. 12.00 fik vi fri, efter vi var blevet introduceret til vores singaporeanske dommerpartnere.

Vi tog ud for at kigge på forskellige butikker, og så hjem for at spise og slappe af, inden dommerbriefingen.

Dommerbriefingen foregik i hallen, hvor jeg lærte en masse nye ting, og fandt ud af, hvor stor forskel der er på at dømme internationalt og nationalt.

Måden man går og sidder på, og i det hele taget hvordan man ser ud, lægger overdommerne ekstremt meget vægt på, specielt fordi der altid er et bord hvor der er live TV. Udover det var det rimelig meget det samme som en normal dommerbriefing.

OL FOR UNGDOM 2010

Lørdag var første kampdag, og jeg må indrømme at jeg var en anelse nervøs, for at skulle dømme min første internationale konkurrence.

Heldigvis var min første kamp først 2. runde, så jeg havde lige tid til at se hvordan de andre gjorde det.

Det var en god første dag, kun med få småfejl. Jeg dømte 8 kampe, 6 før pausen kl. 16.00 og 2 efter.

Vi kunne hverken nå at få frokost eller aftensmad i hallen, så vi fandt et mellemåltid i et supermarked ikke langt fra hallen, i pausen.

Efter pausen gik alle dommere ud og spiste sammen med overdommerne, der valgte at betale det hele. Det var på et dejligt åbent sted, kl. 22.00 og man kunne sagtens side udenfor.

Næste dag skulle alle dømme om formiddagen, men nogle havde fri om eftermiddagen, jeg var ikke en af dem. Til gengæld ville vi så have hele næste dag fri.

Der var ingen problemer med formiddagskampene, men kvartfinaler om eftermiddagen var nogle ret hårde kampe.

Kampen jeg dømte var en kamp mellem en god defensiv nordkoreaner og en god offensiv kineser.

Det var en vandvittigt godt spillet kamp, med lange bolde og alt i alt en meget spændende kamp.

Der var bare nogle problemer med Kinas coach, der måtte modtage en henstilling og et gult kort, samt et problem med den kinesiske spiller, der trak tiden af flere omgange, og det endte med at udløse gult og gult rødt. Kampen blev 4-3 til den kinesiske pige, og alle sættene varede mellem 8 og 9 minutter.

Jeg fik lidt feedback fra overdommeren, og han nævnte 2 ting jeg skulle rette, mht. nogle tekniske ting, ellers sagde han det var rigtig godt.

MARK BECKMANN (Foto: Jens Luckenbach

Jeg kan mærke at vi alle udvikler os hernede, hvilket også er en af grundene til at alle dommere er yngre dommere ældste dommer er 30 år og nedefter, så vi kan udvikle os til at blive nogle gode dommere.

Efter kvartfinalerne var færdige syntes vi dommere at vi skulle invitere overdommerne på middag.

Igen en rigtig hyggelig aften, med rigtig mange mennesker, der havde det rigtig sjovt.

På min fridag var vi 8 dommere der tog på sightseeing i nogle hinduistiske og buddhistiske templer. Efter det var det på stranden i 35 graders varmt vejr, og 30 graders varmt vand.

Om aftenen tog vi på Raffles hotel, der ligger lige overfor vores eget, her købte vi alle sammen en ”Singapore Sling”. Dette skal gøres når man er i Singapore, og det skal gøres på Raffles Hotel.