Fokus på dommerne

Den danske dommer, Steen Andersen, har deltaget i et internationalt, avanceret overdommerkursus, hvor man vil gøre de 12 bedste overdommere endnu bedre, så man kan vælge overdommere til EM, OL og VM blandt disse fremadrettet. Læs rapporten fra kurset nedenfor.

Rapport fra møde i Advanced Referees Project Group
Mødested: Schwechat, Wien
Tidspunkt: 5. oktoner 2012 kl. 16.00 til og med 7. oktober kl. 17.00
Deltagere:
Steen Andersen, DEN, Werner Thury, AUT, Francesco Nuzzo, ITA, Kiril Mazaaev, RUS, C.K. Chan, HKG, Stuart Sherlock, ENG, Michael Zwipp, GER, Petr Buhumsky, CZE og Egils Purinsh, LAT
Expertgruppe:
Patrick RIngel, FRA, Nobiyuka S, JPN, Richard Scruton, ENG, Graeme Ireland, AUS og Cindy Leung, HKG
Øvrige deltagere:
Allison Burchell, ITTF, Bruce Burton, ITTF, Albert Roijmanns, URC, Mike Skinner, URC
Deltagere fra ITTF Competition Department:
Judith Farago, Karl Jindrak, Didier Leroy, Raul Calin og Mo

Mødet var det første efter at deltagerne var blevet udpeget, bortset fra et uformelt møde under VM I Dortmund i foråret. Der var indledningsvist nogen usikkerhed omkring hvorledes forløbet skal være, også set i lyset af at deltagerne var blevet udpeget i december 2011. Dette blev diskuteret meget og med nogen utilfredshed med informationsniveauet fra ITTF. Dette blev forsvaret med dels at der var tale om et pilotprojekt og dels med at der skulle findes midler til projektet. Diskussionen gik meget på det forhold, om hvornår projektet reelt var sat i gang og hvordan det evt. skulle afsluttes, var der tale om en udviklingsgruppe, var overdommerne allerede udpeget som advanced referees eller skulle der en eller eksamen til. Dette er stadig uklart.
Dette blev diskuteret fredag på et meget overordnet plan og diskussionen var her meget teoretisk. Der var i programmet også indbygget en regeltest med 65 spørgsmål inden for 60 minutter og dette gik rimeligt – tror jeg havde 4 forkerte og 3 afvigelser i øvrgit fra det forventede, men hvor svarene kunne diskuteres.
Efter dette fremviste Werner Thury eksempler på gennemførsel af Racket Control mv. herunder opbygningen af et Call Center, således som det var opbygget ved UEM i Østrig i sommers. Her var gruppen af referees blevet suppleret med deltagelse af ansatte i ITTF Competition Department.
Det skal bemærkes at der er tale om et ITTF projekt og diskussionerne i forhold til kontinentale unioner eks. ETTU er tydeligt præget af, at der ikke er sammenhold mellem disse. Ofte går specielt ETTU sine egne veje (herunder også bl.a. i forbindelse med de kommende Europamesterskaber vedrørende Racket Control, hvor man udvikler egne skemaer og procedurer)
Deltagelse herfra fortsatte om lørdagen med gruppediskussioner, hvor det blev diskuteret en bedre opdeling mellem de forskellige pligter for en Referee og en Competition Manager. Der var generelt en forståelse for hinandens arbejde og en væsentlig del af forståelsen ligger i kommunikation, både før under og efter mesterskaberne. Følgende emner blev diskuteret:
• Lodtrækning, herunder udvikling af fælles systemer til præsentation mv.
• Ansvarplacering for de forskellige opgaver undervejs i turneringen, herunder også præsentationer af kampene.
• Flytning af kampe
• Aftalte faste møder undervejs i turneringen
• Mødetidspunkter (2 dage før turneringen)
Herefter blev der diskuteret en lang række praktiske situationer, men generelt var der tilfredshed med samarbejdet.
Efter dette blev det diskuteret, hvordan man kommer videre, herunder også spørgsmålet omkring nedsættelse af en gruppe udviklingskandidater. Dette var der ikke meget enighed om og diskussionen løb nok lidt af sporet her.

Søndag diskuterede vi først en række emner omkring det gode ord Herassment – hvordan forholder vi os til dette, uanset hvilken form det forekommer i? Et svært emne, men man må ikke bare parkere det.
Herefter kom det til diskussioner omkring placeringen af engagementer i 2013, herunder også deltagelse i paraTT arrangementer. Det er også blandt referees en udpræget mangel på lyst til at tage disse arrangementer, i nogle tilfælde på grund af usikkerhed over for reglerne, men sikkert også på grund af prestigen (eller mangel på samme), men det hjælper ikke. Det blev i øvrigt også diskuteret det besværlige i at skaffe dommere til alle de aktiviteter, der efterhånden er, både inden for ParaTT, men også til almindelige TT arrangementer.
Herefter kom der et mere praktisk emne, nemlig udvikling af fælles dokumenter til brug for Referees. Det er ganske vanvittigt, at alle udvikler egne modeller for præsentationer af forskellige ting og at der ikke findes en eller anden form for værktøjskasse, hvor man kan hente standard dokumenter. Werner Thury synes at have en lang række af disse dokumenter liggende, men uden at de formelt er delt med andre, og der var enighed om at der skulle etableres en eller anden fælles platform for dette, således at man sikrede at alle interessenter fik en fælles information i et nogen lunde fælles format. Eksempler på dette er dommerbriefing, jurymøde informationer, Referees briefing, fælles format for informationer dommerpåsætninger, fælles format for informationer til coaches. Fælles oplæg til foretagelse af lodtrækninger mv. Der blev sat ansvar på disse ting, således at dokumentationen kan udvikles. Der var en diskussion om, hvorvidt disse dokumenter skal godkendes af URC/ITTF eller hvorvidt de blot kan tages som et udtryk for best practice. Konklusionen var nok her, at dette er lidt ligegyldigt, hvis blot dokumenterne er tilgængelige.
Herefter sluttede den formelle del af konferencen, men der var efterfølgende en mere uformel del, som vel nok mest var iscenesat af usikkerheden omkring projektets fremdrift. Herunder blev det blandt andet diskuteret om man skulle indføre løbende regeltests af dommere og i givet fald på hvilke niveauer (kunne også overvejes herhjemme), krav til IU om at man skal dømme minimum en international turnering hvert tredje år for at kunne deltage i større turneringer mv.

Dommer 
Foto: Rémy Gros

Forfatter: Steen Andersen
Kontaktperson e-mail: steenand@c.dk