En frivillig ansvarlig skal tage sig af de frivillige, så foreningen får flere hænder til arbejdsopgaverne, og så de frivillige udvikles og trives. Det hedder en HR-medarbejder i det private erhvervsliv – i foreningsidrætten kalder vi det en frivillig-ansvarlig. Uden frivillige – ingen forening. Så enkelt kan det siges. En idrætsforening har både formand, kasserer, ungdomsansvarlig, sponsoransvarlig osv. Men de færreste foreninger har en, der er ansvarlig for foreningens vigtigste ressource: De frivillige.
Ny post i bestyrelsen
Som noget nyt anbefaler DBTU, at idrætsforeninger opretter en funktion som frivillig-ansvarlig, og at den frivillig-ansvarlige er en del af bestyrelsen, fordi de frivillige er foreningens vigtigste aktiv.
Vi anbefaler også, at den frivillig-ansvarlige er en anden end formanden. Der er brug for en frivillig-ansvarlig, som har de frivillige som sit primære område. Initiativer og aktiviteter for de frivillige sker naturligvis i samarbejde med resten af bestyrelsen og foreningen, men med en frivillig-ansvarlig får foreningen én person (eller et team), som sikrer, at der er fokus på de frivillige.
Den nye funktion ligger i forlængelse af DIF’s anbefaling om, at foreningen laver en plan for det frivillige arbejde – en frivillighedsstrategi. Med en frivillighedsstrategi kan foreningen sætte fokus og retning på sit arbejde og sine aktiviteter for de frivillige.
Få hjælp til strategien med værktøjet ’Følg tre trin til en frivillighedsstrategi – klik her.
Hvad laver en frivillig-ansvarlig?
En frivillig-ansvarlig har det overordnede ansvar for, at frivilligheden i foreningen fungerer – eller sagt på en anden måde, at de frivillige i foreningen trives. DBTU peger på fem områder, som den frivillig-ansvarlige kan tage fat på:
1. Skabe overblik over opgaverne: Hvilke opgaver er der brug for frivillige til i foreningen, hvor mange og hvad skal de frivillige kunne?
2. Finde frivillige: Måske skal foreningen slå de frivillige ’stillinger’ op? Eller prikke forældrene på skuldrene?
3. Organisere hverdagen: Når opgaver i foreningen er beskrevet og fordelt bliver det nemmere og sjovere at være frivillig.
4. Pleje og anerkende de frivillige: Anerkendelse i form af et skulderklap eller et ’tak’ betyder rigtig meget for mange frivillige.
5. Gøre de frivillige endnu bedre: Tilbyd de frivillige kurser og uddannelser, eller hjælp dem med at udvikle nye sider af sig selv gennem nye opgaver i foreningen.
I kan få input til jeres frivillig-ansvarlige og til jeres frivillighedsstrategi på www.frivillighedstjek.dk. Hent også folderen: ‘Pas godt på de frivillige: Få en frivillig-ansvarlig’.
Spørg endelig DBTU’s konsulenter til råds – vi er klar til at hjælpe lige netop jeres klub. Kontakt os her eller på telefon: 43 26 21 17