Hvordan skal DMS se ud???

Vil du være med til at bestemme, hvordan fremtidens DM for Senior skal se ud?
Skal Senior DM i fremtiden være et endagsarrangement, eksempelvis en hverdag?
Skal kun de allerbedste elitespillere kunne deltage, fx de 16 bedste?
Skal der kun afvikles singlerækker?

Følgende oplæg er tænkt som et startskud til en debat omkring fremtidens DM for Senior. Vi håber, at lokalunioner, klubben, DHB og m.f vil deltage i debatten.

Alle, der ønsker at deltage i debatten, kan deltage på fremtidensseniordmdbtu.blogspot.com

Det har de senere år været svært at finde arrangører til afvikling af DM, hvilket kan skyldes kravene til afviklingen, økonomien mv. Derfor skal Senior DM have et løft, så at det bliver mere attraktivt både for arrangør, medier, publikum og de danske topspillere.

Bestyrelsen har drøftet, om man i fremtiden skal lave eksempelvis treårige aftaler med en klub om afviklingen af DM.

Dette vil dels kunne generere værdifuld knowhow omkring afviklingen; dels nedbringe omkostningerne for både DBTU og arrangøren. Det er hensigten, at der fremadrettet skal kunne tjenes penge på DM-arrangement.

Det er vigtigt for bordtennissporten, at vi har fokus på DM som et kvalitetsprodukt, der har stor prestige for spillere med deraf følgende øget mediebevågenhed til gavn for vores sport.

Det betyder, at vi måske skal ”tilpasse” vores afvikling, så arrangementet afvikles f. eks. På baggrund af betingelserne fra tv-producenter.
Områder hvor der kunne ske ændringer:

Følgende er en beskrivelse af bestyrelsens ideer og tanker omkring, hvad man eventuelt kan ændre fremadrettet. Der er sikkert mange andre ideer, som vi håber, kan komme på banen fra jer ude i klubberne og lokalunionerne.

• Afvikling over 1 dag?
• Der sættes max. Antal på deltagere (f. eks 16)
• Kun absolut top spillere kan deltage
• Afvikles kun for single rækker?
• Danmarks N bedste spillere er automatisk udtaget til DM (hvad er din holdning til hvilket antal N skal være)
• GP stævner bruges til kvalificering til DM
• DT bruges til kvalificering til DM
• Sportschefen/Landstræneren har 1 wildcard
• Ungdomslandstræneren har 1 wildcard
• Afvikles på en hverdag
• Spillested

Som DM er i dag, afvikles det over en weekend, hvilket ikke er optimalt for medierne, der gerne skal dække et DM. Samtidig kræver DM-arrangementet et større antal frivillige fra den arrangerende klub. Dertil er udgifterne i forbindelse med DM større end et almindeligt endagsstævne.

DM-arrangementet kunne eventuelt optimeres ved at afholde det over ”kun” én dag, hvilket selvfølgelig ville indebære nogle ændringer i forhold til bl.a. deltagerantal, afvikling kun for singler mv.

Samtidig ville man få bragt både den økonomiske og ressourcemæssige del ned og arrangementet ville blive mere spiselig for både deltagere, publikum og tv.

Ved at ændre afviklingen til kun at være dag er en begrænsning på 16 deltagere i Herre/Dame nødvendigt. Dette, tror vi, vil medføre mere fokus og en højere kvalitet i kampene samt sikre, at der ikke bliver nogle walk over-kampe.

Det vil samtidigt øge prestigen af arrangementet til glæde for bl.a. publikum, og interessen fra pressen vil være større, når Danmarks absolutte topspillere er samlet for at afgøre DM.

Udtagelsen til DM kunne være som følger:
• Danmarks nr. 1 + 2 er automatisk udtaget og går ind i turnering i ¼-finalerne
• Sportschefen/Landstræneren har 1 wildcard
• Ungdomslandstræneren har 1 wildcard
• De 4 GP stævner bruges som kvalifikation af de efterfølgende 12 deltagere, hvilket vil give mere prestige til GP stævnerne samt en mulighed for at se de bedste spillere rundt om i landet.

Ydermere kunne det overvejes, hvor man strategisk kunne ligge et DM, således at logistikken ikke kun for spillere, men også for en eventuel mediedækning kunne lettes.

Det kunne også tænkes, at der blev kigget på bl.a. halfaciliteter og lyset, idet der er krav om en vis styrke, hvis TV skal filme. Det er meget omkostningstungt at leje og opsætte lys i haller uden den rette lysstyrke.

Bestyrelsen vil opfordre alle til at deltage i en positiv og konstruktiv debat omkring en ændring af DM-konceptet, så vi forhåbentligt kan have et færdigt koncept klar til DM 2011.

Forfatter: DBTU
Kontaktperson tlf.: 43 26 21 13
Kontaktperson e-mail: dorte.kronsell@dbtu.dk