Kampprogram for DT-kampe 2023-2024 er nu klar

Kære holdleder/klubleder

Så er vi endelig klar med kampprogrammet for DT-kampene i sæsonen 2023-2024. I nogle rækker for første turneringshalvdel, i andre rækker er alle kampe nu planlagt.

Den ledige plads i 3. division er tildelt Virum. De ansøgende klubber har modtaget besked.

Som noget meget positivt, kan det meddeles, at alle klubber har betalt for deltagelse i DT-rækkerne rettidigt. Det burde ikke være nødvendigt at fremhæve dette, men faktum er at vi har brugt mange ressourcer på at rykke for betalingen tidligere.

Flere klubber har tilsyneladende ”misforstået” tilmeldingsprocessen og kun angivet datoer hvor de ønsker hjemmekampe, ikke hvor de har mulighed for at afvikle samlinger. Det gælder især for klubber som typisk råder over egne lokaler.

Den, efter vores vurdering, manglende afkrydsning af mulige datoer, i kombination med at flere klubber deltager med op til fem hold i forskellige rækker, og at kapaciteten for enkelte klubber er begrænset til kun to borde, har medført en række udfordringer med at få lagt de sidste brikker.

Alle kan naturligvis ikke få opfyldt alle ønsker, men i det store hele, er det vores vurdering, at vi denne gang er kommet meget langt med at opfylde ønsker. Vi forventer naturligvis ikke at der blandt alle klubber er fuld enighed om dette.

Det samlede DT-kampprogram er fremsendt til de indmeldte kontaktpersoner. Kampplanerne bliver først tilgængelige på Bordtennisportalen når der skiftes sæson til 2023-2024, hvilket sker d. 1. juli 2023.

 

Gebyrfri kampflytning

Der kan frem til d. 31. august 2023 aftales gebyrfri kampflytning. Klubberne har selv ansvar for at aftale eventuelle flytninger. Når klubberne er nået til enighed om en ny dato, sendes anmodning og oplysninger om kampnr, ny dato og spillested til Claus Arnsbæk (clar@bordtennisdanmark.dk). Anmodningen skal indeholde en bekræftelse fra begge klubber.

Vi nærmer os sommerferien, og ingen kan derfor forvente at en eventuel anmodning om kampflytning bekræftes af Holdturneringsgruppen i sommerferien. Alle rettidig indsendte anmodninger, vil naturligvis blive håndteret efter sommerferien – og måske løbende.

 

Licenser

I sæsonen 2022-2023 kunne vi konstatere at ca. 10% af samtlige licenser ikke var løst før første holdkamp eller første stævne. Det er helt uacceptabelt, og kræver mange ressourcer fra turneringsgruppen og sekretariatet at kontrollere og håndtere. Klubberne anmodes venligst om at tilsikre, at der er betalt for A-licens for deres spillere inden første holdkamp eller første stævne – det gælder også for ungdomsspillere. Konstateres efterfølgende spillere, som mangler betaling for deres A-licens, vil turneringsgruppen tvangsindløse licensen med et gebyr på 50 kr. pr. spiller.

Som følge af systemmæssige begrænsninger ved Bordtennisportalen, kan B-licenser ikke betales før der skiftes sæson på systemet, hvilket sker 1. juli 2023. I det omfang klubber har søgt B-licenser til spillere for den kommende sæson, anmodes klubberne venligst om at B-licenserne betales inden første holdkamp. Efterfølgende vil turneringsgruppen tvangsindløse licensen med et gebyr på 50 kr. pr. spiller.

Vi har samme udfordring med nye udenlandske spillere, som i forvejen ikke findes i systemet. Turneringsgruppen vil jf. turneringsreglementet tvangsindløse licenser for denne relativ lille gruppe af spillere. Kort tid før sæsonstart, vil turneringsgruppen offentliggøre en liste over de nye udenlandske spillere med deres ratingtal.

Klubskifter og B-licenser tegnet efter d. 31. maj 2023 medfører karantæne i DT-kampe i første turneringshalvdel. Der kan jf. turneringsreglementet ske klubskifte og tegnes B-licenser frem til d. 30. september 2023, således at spillerne kan deltage i anden turneringshalvdel. Ingen spiller kan dog deltage i DT for to forskellige klubber i samme sæson.

Turneringsgruppen ønsker at knytte en særlig bemærkning til nedenstående rækker

 

Herre/Dame Liga

I det omfang klubberne har givet udtryk for at afvikle fredagskampe på hjemmebane, har turneringsgruppen tolket indmeldingen som en accept af, at udekampe også kan afvikles om fredagen. Dette har været nødvendigt for at nå i mål med planlægningen.

I enkelte tilfælde, har det været nødvendigt at placere damekampe om formiddagen og herrekampe om eftermiddagen i samme spillelokale.

 

1-3. Division Herre/Dame

I rækker med et ulige antal hold (1. division damer), gøres klubberne opmærksom på at der ALTID vil være en oversidder i hver runde. Det kan medføre at holdet skal over Storebælt for blot at spille én kamp.

 

Drengeliga

9 hold er tilmeldt rækken. I stedet for at fravælge ét hold, har turneringsgruppen besluttet at alle hold deltager. Rækken afvikles som en dobbelturnering. Som følge af et ulige antal hold, vil der altid være en oversidder i hver runde. Det kan medføre at holdet skal over Storebælt for blot at spille én kamp.

9 deltagende hold, er ensbetydende med, at der skal afvikles 10 runder. Det medfører at vi mangler én weekend til afvikling af en samling. Søndag d. 10. december 2023 er medtaget som en ny spilledag.

Da turneringsgruppen ønsker, at der er noget at spille for gennem hele sæsonen, og da rækken afvikles i én pulje med 9 hold, har vi denne gang besluttet at 6 hold går videre til slutspillet.

  • Rækkens nr. 3 vælger mellem nr. 5 og 6 til kvartfinalen.
  • Rækkens nr. 1 vælger mellem nr. 3 og 4 til semifinalen.
  • Valget sker på forhånd – og dermed før resultatet af kvartfinalen foreligger.

 

Eventuelle spørgsmål kan rettes til Claus Arnsbæk. Turneringsreglementer for den kommende sæson udsendes snarest muligt.

Klubber og spiller ønskes en god sommer

Holdturneringsgruppen