Nyt fra bestyrelseslokalet

Grundet arbejdsmæssig travlhed og mange opgaver i DBTU, er jeg desværre kommet ud af rytmen med at lave en kort opsummering fra bestyrelseslokalet.

I bestyrelsen er vi imidlertid enige om, at det er en vigtig opgave at orientere klubberne om vores væsentligste tiltag, og derfor forsøger jeg mig igen.

Bestyrelsen blev på Årsmødet 2018 udvidet fra 5 til 7 personer, og det ser jeg frem til med de mange, og store arbejdsopgaver der ligger forude for DBTU med gennemførelse af vores strategiplan. Gitte Maribo og Peter Carstensen blev nyvalgte til bestyrelsen og Lars Høgsberg skiftede titlen som suppleant ud med en fast plads i bestyrelsen. Betina Koefoed blev valgt som næstformand og endelig blev Peter Sundbæk genvalgt til bestyrelsen. Sidste bestyrelsesmedlem er Mads Mikkelsen, som ikke var på valg i år. Jeg vil gerne benytte lejligheden til at rette en kæmpe tak til Asger Rasmussen for det store arbejde, som Asger har ydet gennem årene i bestyrelsen, senest som næstformand. Asger genopstillede ikke på årsmødet.

Jeg glæder mig til at arbejde sammen om opgaverne, ikke mindst hovedopgaven med at skaffe 2.000 ekstra, nye medlemmer over de kommende 3 år og næsten fordoble antallet af pige/damespillere i klubberne.

En kæmpe opgave for klubber, lokalunioner og DBTU, som vi SKAL lykkes med i fællesskab, hvis vi skal trække vores sport ud af det stagnationsdilemma, som vi har oplevet i de sidste 15 år. Vores succes på 60+ området er herligt, men det ændrer ikke ved vores tilbagegang på ungdomsområdet, og det bliver vi alle nødt til at tage seriøst i hele vores organisation og i alle vores prioriteringer.

Vi har længe barslet med ”Direktivet vedr. trænere for klubber, der deltager i vores DT rækker”, som er en væsentlig del af vores strategiplan for perioden 2018-2021 (vores aftale med DIF om økonomisk strategisk udviklingsstøtte).

Udkastet har været i høring hos Turneringsudvalget (TU) og Uddannelsesudvalget (UDDU) og foreligger nu i sin endelige form. Kravene i direktivet er lempet i betydelig grad og ligeså er de mulige turneringsmæssige implikationer. Dette er også sket for at imødekomme nogle af de indsigelser, som kom frem på ledermødet i januar i Odense.

Direktivet vil blive udsendt til de relevante DT-klubber inden for 14 dage, og det er mit håb, at ikke blot DT-klubberne, men alle vores klubber vil medvirke til, at vi får uddannet flere og endnu mere kompetente trænere i hele landet. Uden gode og veluddannede ledere og trænere bliver vi ikke bedre til at fastholde vores (især unge) medlemmer i klubberne. Vi skal lykkes med det!

På Årsmødet i Horsens i juni i år tog vi også de indledende skridt til en nødvendig strukturdebat i Dansk Bordtennis. Torben Bundgaard fra DIF præsenterede en proces på mødet i Horsens med en meget ambitiøs tidsplan (beslutnings oplæg klar til Årsmødet 2019).

På vores seneste bestyrelsesmøde drøftede vi igen tidsplanen, og holdningen hos bestyrelsen er, at vi skylder alle i dansk bordtennis at give den nødvendige tid til en grundig og demokratisk proces. I respekt for processen og de forandringer, som måtte blive et resultat af strukturdebatten, har vi derfor besluttet at udstrække processen fra 1 år til 2 år. Det betyder ikke, at vi nedsætter hverken tempo eller ambitionsniveau, men at vi simpelthen, i respekt for en god og konstruktiv proces udstrækker forløbet til at strække sig over 2 år.

Målet er derfor nu, at der på Årsmødet i juni 2020 skal fremlægges forslag til godkendelse af en ny struktur for DBTU. Vi opfordrer alle klubber til aktivt at deltage i og følge processen, således at alle meninger og relevante input bliver behandlet. Vi opfordrer samtidigt til, at klubledere og alle med interesse for at deltage i enten Styregruppen eller arbejdsgrupper melder sig på banen. Jeg vil, i samarbejde med de øvrige medlemmer af bestyrelsen, hurtigt udarbejde et kommissorium for Styregruppen, og invitere til deltagelse i Styregruppen.

Vi drøftede naturligvis også forløbet af Årsmødet og ikke mindst vores udfordringer med den manglende besætning af TU, herunder formandsposten. Det er ingen hemmelighed, at Kim Holm Pedersen har trukket et kæmpe læs i de forgangne år, men han har nu grundet jobmæssige forhold, måtte melde fra. Det efterlod os på årsmødet med et betydeligt reduceret TU og konstatering af, at den arbejdsopgave, som TU har løftet i den forgangne sæson, ikke vil kunne løftes af TU i den kommende. Årsmødet gav derfor bestyrelsen i opdrag at finde løsninger sammen med det noget reducerede TU og vores administration.

For bestyrelsen er DBTU’s holdturneringer ”vores motor og flagskib”, og noget af det mest ressourcekrævende i dansk bordtennis. Holdturneringerne i både DBTU og lokalunionerne har stor betydning for rigtig mange klubber og for vores elitearbejde. Vi har drøftet nødplaner for at understøtte vores Turneringsudvalg og vil hen over sommeren komme med nogle udspil, der kan hjælpe os igennem den kommende sæson. Dette kan medføre omkostninger, som vi ikke har i dag og som der skal findes finansiering til. Vi appellerer til forståelse fra klubberne og opfordrer samtidigt til, at alle DT klubber bruger ekstra tid og ressourcer på selv at læse turneringsreglementet, så de tilbageværende udvalgsmedlemmerne ikke bebyrdes unødigt med spørgsmål, hvor svaret kan findes ved egen kraft i reglementet.

Heldigvis har alle i udvalget vist ansvarlighed og positiv medvirken til at få færdiggjort turneringsplanlægningen og på ingen måde blot kastet alt fra sig. Det er jeg personligt vældigt glad for.

Bestyrelsen drøftede også vores økonomiopfølgning (budget og budgetopfølgning). Vi skal, som det også blev sagt på Årsmødet, blive bedre til at melde budgettet ud tidligere. Vi skylder ikke mindst vores udvalg en bedre og mere kontinuerlig budgetopfølgning. Der er enighed om, at der skal tages initiativer til at forbedre på det, og det tager vi fat på i løbet af sommeren og starten af den kommende sæson.

Fuldt referat fra bestyrelsesmøde kan som altid findes på hjemmesiden under ”Om DBTU/Bestyrelse”.

Jeg vil sluttelig sige tak for en lang og krævende sæson 2017/18 med mange opgaver, idet jeg samtidigt vil ønske alle i Dansk Bordtennis en rigtig god sommer.

Jeg ser frem til at tage fat igen i august med fornyede kræfter.

Forfatter: Anders Mølgaard
Kontaktperson tlf.: 30 31 53 73
Kontaktperson e-mail: anders@elma-management.dk