Nyt fra direktøren

Som det kan ses nedenfor, har vi fået lavet nogle fede plakater af nogle af BTDK’ stjerner, som skal pryde vores kontor vægge, så vi kan komme væk fra et arkiv lignende kontor. Her skal være farver og billeder af vindere, som kan inspirere os i hverdagen til at yde vores ypperste for BTDK’ klubber og medlemmer.

 

Ansættelser:
Den anden dag mødte jeg en gut, der med et skævt smil spurgte, om jeg var igang med at ruinere forbundet med alle de ansættelser, jeg har foretaget de seneste måneder. Det er der sikkert andre derude, der også tænker, og nogle tænker måske også, om vi er ved at gøre op med frivilligheden i BTDK.
Jeg vil gerne starte med det sidste og slå fast med syvtommersøm, at det er vi ikke. Jeg hylder tværtimod på alle måder frivilligheden og bruger selv en del tid på frivilligt arbejde. Og jeg forsikrer også, at jeg ikke overskrider personale budgettet.
Samtidig har jeg et kompromisløst fixpunkt hver eneste dag, jeg møder ind på jobbet, ungdomsmedlemstallet! Det er opgaven, flere ungdomsmedlemmer.

Jeg har fået et billede hængt op på min væg på kontoret, hvor der står medlemstal fra 1978-90, i 90′ var der over 10.000 U-18 medlemmer, nu er vi 3700.

 

 

Jeg ser det som min opgave, sammen med de mange dygtige folk omkring mig at få gjort noget ved det medlemstal i samarbejde med kolleger og klubledere.
At skabe vækst kommer ikke af sig selv, så min vigtigste opgave er at organisere og mobilisere flest mulige ressourcer, der kan bidrage med arbejdskraft til klubudvikling mm.
I den forbindelse har jeg omlagt en stor del af arbejdskraften, så der nu er flere folk ude i felten, der samarbejder med klubberne end nogensinde før. Og vi har behov for arbejdskraft ude i felten, både fra ansatte og fra frivillige så vi kan organisere os bedre, så vi kan tiltrække flere medlemmer. Lad mig give et eksempel på, hvorfor det er vigtigt med ansatte.
Man kan sammenligne det med, hvis man derhjemme skal gøre noget ved sit hus. Hvis der er tale om en istandsættelse, så kan man selv klare en del maling og den slags med hjælp fra familie og venner. Men hvis der en totalrenovering med nyt tag, køkken og bad, så skal det organiseres i samarbejde med professionelle håndværkere med faglig ekspertise. BTDK er et “renoveringsprojekt”, skrevet i den hjerteligste ånd, der kræver mange ressourcer og kompetencer, hvis vi skal vende 30 års medlemsfald til vækst.

Derfor vil der også komme flere ansættelser i fremtiden. Fx har vi fået etableret BTDK’s kommunikationsteam, der bl.a. genstarter Bordtennis Bladet i efteråret, med Lars Hauth som redaktionschef, Trine Grauholm, Carsten Egeholt og Peter Fredberg som journalister og Arne Madsen som Pressechef og ansvarlig for internationalt stof. Tilsammen er de en KÆMPE ressource med mange kompetencer, men lønmæssigt afsættes der til mindre end en fuldtidsstilling til teamet. Og det er opgaven, at få mest mulig vækst ud af BTDK’s begrænsede økonomi i en balance mellem frivillighed og en professionel organisation.

 


Forfatter: Martin Lundkvist