Elitekonference om herreelitedivisionen (HED) 5. juni 2009 | PROGRAM
8.30: Velkommen v/ Mads-Peter Jannings, DBTU’s bestyrelse.
Kort gennemgang af HED-arbejdsgruppens arbejde indtil nu samt formålet med konferencen
8.45: Kort indlæg som inspiration til gruppe-drøftelserne V/ Martin Lundkvist DHB’ bestyrelse.
Forening eller forretning?
Elitedivisionsklubberne: Hvad kan de, og hvad kan de ikke? Spillere/hold, sponsorer, setup/tilskuere og markedsføring m.m.
Perspektiver for elitedivisionen
9.15: Kort indlæg om erfaringerne fra Roskilde BTK’s satsning v/ Allan Bentsen, sportsdirektør Roskilde Bordtennis
Erfaringer med sponsor og markedsføring, tilskuere, organisering, presse, tv, samarbejde med lokale aktører (kommune m.fl.)
9.45: Pause
10.00: Gruppedrøftelse I, foregår i 2-3 grupper.
10.40: Fælles drøftelse
11.00: Gruppedrøftelse II, foregår i 2-3 grupper.
11.30: Opsamling og fælles drøftelse.
Output arbejdes der videre med i HED-arbejdsgruppen
12.00: Tak for i dag og frokost for deltagerne i DBTU’s Årsmøde
—
Kommissorium for arbejdsgruppen for herreelitedivisionen (HED)
Arbejdsgruppen er nedsat af DBTU’s bestyrelse og refererer til denne.
Arbejdsgruppen består af:
1 fra ELU
1-3 fra TU
1-2 fra bestyrelsen
2 klubrepræsentanter (DHB)
Arbejdsgruppen har til opgave at arbejde for en optimal, langsigtet udvikling af den bedste herrerække i Danmark. Arbejdsgruppen indstiller for så vidt angår de opgaver, der sorterer under gruppen, jf. nedenstående.
For alle områder, der vedrører HED, herunder op- og nedrykning, kan arbejdsgruppen igangsætte de analyser, som er nødvendige for at gruppen kan udarbejde indstillinger, der kan sendes i høring hos berørte parter.
Formelt beslutter TU ændringer i turneringsreglementet (med årlig godkendelse fra bestyrelsen). Der kræves enstemmighed i gruppen for at kunne indstille, og alle vidtgående forslag og indstillinger sendes i høring hos relevante parter (fx klubber, dommere mv.).
Ved indstillinger til godkendelse i DBTU’s bestyrelse skal der fremsendes formål, økonomisk ramme og finansieringsforslag hvis der er øgede udgifter eller nedgang i indtægter forbundet med indstillingen – ved forslag, der genererer øgede indtægter, skal der vedlægges forslag til fordeling af indtægterne mellem DBTU og klubberne. For alle forslag skal der vedlægges forslag til implementeringsplan.
En enstemmig indstilling fra arbejdsgruppen vil som udgangspunkt blive fulgt af TU og/eller bestyrelsen, da hele formålet med at nedsætte gruppen er at sikre, at fagligt kompetente personer til stadighed skaber den optimale udvikling af DBTU’s bedste herrerække.
DBTU’s bestyrelse er ansvarlig overfor årsmødet, så skulle der opstå situationer, hvor en enig arbejdsgruppe indstiller noget, der ikke kan skabes flertal for i DBTU’s bestyrelse forpligter dette kommissorium bestyrelsen til, at fremlægge indstillingen til drøftelse på førstkommende årsmøde under dagsordenens punkt 8 i henhold til DBTU’s love.
Kommissoriet kan løbende ændres af bestyrelsen efter dialog med arbejdsgruppen. Ændringer offentliggøres i givet fald.
Dispensationer, regelfortolkninger, klager mv. ligger fortsat i TU i samarbejde med sekretariatet.
DBTU’s bestyrelse fastlægger ved udarbejdelsen af det årlige budget den økonomiske ramme, som arbejdsgruppen skal arbejde indenfor. Arbejdsgruppen fremsender budgetforslag til bestyrelsen i god tid, inden det årlige budget udarbejdes af DBTU’s bestyrelse.
Arbejdsgruppens potentielle opgaver/temaer (til drøftelse):
o Markedsføring og sponsorer
o Koncepter, manual for kamparrangementer mv.
o Divisionsplanlægning (terminer, faste spilledage mv.)
o Økonomi (licens, kørsel, dommere, startgebyr mv.)
o Turneringsform
o PR, presse mv.
o Årlig konference og networking blandt klubberne
o Indkøbsfællesskaber
o Analyser og evalueringer
o Klubbernes organisation
o Krav vs. anbefalinger til klubberne
o Udlændinge vs. danske talenter mv.
o Spillefaciliteter
o Kommunal lobbyvirksomhed
o Dommere
o Internationale turneringer (pt. CL og ETTU Cup)
o Visionsudvikling for HED
Vel mødt!
Arbejdsgruppen for herreelitedivisionen