Tilmelding til Danmarksturneringen 2025/2026 – Vigtige informationer og frister for klubber

Til alle klubledere/holdledere,

En sæson er næsten afsluttet og vi nærmer os igen tilmelding af hold til Danmarksturneringen.

Foreløbig er tilmelding til Dame DT, Juniorliga og Drengeliga åben for tilmelding.

Tilmelding til Herre DT afventer de sidste kampe d. 10-11. maj 2025. Mere info kommer så snart holdturneringsgruppen har verificeret op- og nedrykning mellem rækkerne.

De sidste pladser i 3. division findes efter kvalifikationsturneringen d. 24-25. maj 2025. Mere info kommer så snart holdturneringsgruppen har verificeret op- og nedrykning mellem rækkerne. Som følge af Helsingørs holdtrækning i første turneringshalvdel, spilles denne gang om tre oprykningspladser til 3. division.

Tilmeldingsfrist for Ungdoms DT er mandag d. 18. august 2025.

Tilmeldingsfrist for Dame DT er søndag d. 1. juni 2025.

Tilmeldingsfrist for Herre DT vil være søndag d. 1. juni 2025.

Sidste frist for klubskifte og B-licens uden karantæne er lørdag d. 31. maj 2025. Se dog indbydelse for Ungdoms DT.

Alle klubber der i kommende sæson ønsker at spille med i Danmarksturneringen, hvad enten det drejer sig om rækker med fri tilmelding eller rækker, hvor man allerede har kvalificeret et hold, SKAL sørge for at få tilmeldt (og betalt) for sit hold. Følg vedhæftede vejledning.

 

Ved tilmelding skal man oplyse bl.a. hvor mange borde klubben har til rådighed ved afvikling af holdkampe i samlinger og om, hvornår man evt. har mulighed for at afholde en samling. Mulige datoer vil komme frem for hver enkelt række. I enkelte tilfælde kan optræde flere datoer end angivet på oversigten over DT-runder, men disse datoer tages kun i brug hvis der er behov for det. Datoer for både oprykningsspil og nedrykningsspil vil også fremkomme. Selv om man naturligvis ikke kan vide, hvilken af disse rækker, at man havner i, så skal man allerede nu afkrydse, om man har mulighed for at afholde en samling i anden halvdel af sæsonen.

 

Jo færre datoer klubberne indmelder, jo flere bindinger vil der være når planlægningen foretages. Det kan medføre at nogle klubber for tildelt forholdsvis mange samlinger, og andre klubber måske skal køre længere end nødvendigt.

 

Turneringsgruppen har et ønske om at sidste samling, hvor op- og nedrykning afgøres og præmier udledes, afvikles som en stor samling i hver pulje, med alle 8 hold (dato fremgår af oversigten over DT-runder). Der kræves 8 borde til denne samling.

 

Turneringsgruppen har flere gange oplevet at flere klubber ikke er helt realistiske med antallet af borde som samtidig kan anvendes til DT-kampene. Det har medført stor irritation fra spillernes side, hvis de angivne mål til spillearealet ikke var opfyldt, eller spildtid for Turneringsgruppen efter offentliggørelse af kampprogrammet, idet spillere har meldt tilbage, at ”så mange borde har vi ikke plads til”.

 

Vær venligst realistisk og frem for alt ærlig om antallet af borde hvor der samtidig kan afvikles DT-kampe. Kravet til spillearealet fremgår i bemærkningsfeltet ved tilmeldingen.

Nye overbygningshold kan ikke tilmeldes før de er oprettet. Kontakt undertegnede for hjælp til det.

På Bordtennisportalen skal punktet ”holdtilmelding” tildeles den aktuelle bruger af en klubadministrator. Punktet kommer ikke af sig selv på listen med mindre, man er administrator. Man behøver ikke at have administrator rettigheder for at kunne tilmelde hold. En Administrator kan tildele hver enkelt bruger rettighed til at kunne tilmelde hold. Rettigheder tildeles under Klubadministration/brugeradgang (se vedhæftede).

Orienter dig om rækker og konditioner i vedhæftede informationsmateriale nedenfor (som pdf-filer til download).

 

Startpenge for divisionshold i sæsonen 2024-2025

Senior DT:                                    4.500,- kr.

Junior- og drengeliga:               1.700,- kr.

 

Holdtrækninger

Hvis nogle opstillingsberettigede klubber ikke ønsker at deltage i BTDKs holdturnering 2025-2026, bedes dette venligst meddelt holdturneringsgruppen hurtigst muligt, og inden 1. juni 2025, så ressourcer ikke spildes med forkert planlægning.

Afmeldes et hold senere, betragtes dette som en holdtrækning i en igangværende sæson og koster både deltagergebyr samt en bøde for holdtrækning jf. Takstbladet.

 

Har nogle klubber allerede nu besluttet, at de ikke ønsker at forsætte i næste sæson, bedes dette venligst meddelt holdturneringsgruppen umiddelbart efter sidste holdkamp. Dermed skal kvalifikationsturneringen ikke afholdes, der skal ikke bruges ressourcer på planlægning og klubberne skal ikke bruge hverken tid eller økonomi på en turnering som ikke var nødvendig.

 

Ledige pladser

Opstår ledige pladser som følge af holdtrækninger blandt kvalificerede hold, udbydes disse efter regler beskrevet i § 21 stk. 5.2 i reglementet for Liga- og Divisionsrækker.

 

Kvalifikationskampe til 3. division afvikles d. 24-25. maj 2025. Afmelder kvalificerede hold deres deltagelse til den kommende sæson inden kvalifikationsturneringen afvikles, vil en eventuel ledig plads tilfalde kvalifikationsholdene, idet hele holdturneringen først regnes som afsluttet når kvalifikationskampene til 3. division er afviklet.

 

Info omkring Turneringsreglementer

Turneringsgruppen arbejder intensivt med opdatering og intern granskning af turneringsreglementerne og disse vil blive udsendt snarest muligt. Der forventes ikke afgørende ændringer, men kun mindre justeringer, dog kan følgende ændringer nævnes:

  • Regler for deltagelse i holdturneringen er ændret. Klubber som kun har medlemskab ved DGI, kan kun deltage i seniorholdturneringen i region Vest og BAT-60+. Deltagelse i Danmarksturneringen (senior, ungdom og veteran) er ikke muligt. Klubberne skal være medlem af Bordtennis Danmark ved tilmelding af holdet.
  • Som konsekvens af ovenstående, kan spillere på B-licens, der kun er medlem af DGI, ikke deltage på B-licens i eventuelle kvalifikationskampe til 3. division for herrer og 1. division for damer.
  • Stævne- og rating reglementet er i forbindelse med ovenstående under opdatering med hensyn til deltagelse af spillere fra klubber som kun er medlem af DGI og deres adgang til ratinglisten.
  • Det er præciseret at klubben som ønsker en kamp flyttet, er ansvarlig for at anmodning fremsendes til turneringgruppen. Overholdes dette ikke, medfører det fortsat tabt kamp.
  • Såfremt en klub adgangs- og spilleforhold ikke er forenelige med kørestolsbrugere, kan kampen kræves flyttet til egnede lokaler.
  • 1 times pause mellem to holdkampe ved samlinger, er ændret. Med mindre klubberne aftaler en kortere pause, gælder at der altid er en pause på 1 time.
  • Spillekoncept for kvalifikationsturnering til 3. division er ændret/præciseret.
  • I Damerækkerne skal en eventuel spiller A4/B4 angives på holdsedlen før kampstart, uanset om denne spiller indsættes på et tidspunkt eller holdet fortsætter uændret.
  • Prioriteringslisten er ligeledes under opdatering.

Eventuelle spørgsmål rettes til Claus Arnsbæk

på telefon: 42 80 98 44 eller

e-mail: clar@bordtennisdanmark.dk

 

Med venlig hilsen

Holdturneringsgruppen

Bordtennis Danmark