Efter sommerferien 2008 så vi i Helsingør Bordtennis Klub for første gang noget mht. børneattester på DBTUs hjemmeside uden at vide hvad det var, og at det var et lovkrav at indhente disse på klubbens børne- og ungdomstrænere.
Uh ha, mere papirarbejde tænkte vi, men… – vi gik naturligvis i gang, eftersom loven foreskriver det. Vi aftalte i bestyrelsen, at vi ville bede samtlige i klubben, som havde med de unge at gøre, om at udfylde en formular.
Samtidig besluttede vi, at vi i bestyrelsen ville gå forrest og indhente en børneattest vedr. os selv, eftersom vi med mellemrum tager ungdomstræningen, hvis en træner bliver syg.
Og det gik simpelthen så let! Formularen var simpel at udfylde, og der var utrolig hurtig respons fra politiet.
Den pågældende træner eller anden, som vi mente skulle have en børneattest fik en formular udleveret, udfyldte sin del, klubben udfyldte efterfølgende sin del (og det er ikke et stort arbejde for hverken træneren eller klubben).
De udfyldte formularer blev afsendt til politiet, og indenfor 1-2 uger var de kommet retur med behørig underskrift.
Det er let, simpelt og hurtigt – så der er ingen undskyldning for at lade være!
Danmarks Idræts-Forbund (DIF), Danske Gymnastik- & Idrætsforeninger (DGI) og Dansk Firmaidrætsforbund (DFIF) har i dag offentliggjort en foreningsundersøgelse om kendskabet til de lovpligtige børneattester, og samtidig lanceret kampagnen ”Husk børneattesten!”
Foreningsundersøgelsen viser bl.a., at 15 procent af alle idrætsforeninger ”aldrig” indhenter børneattester, når der tilknyttes nye trænere, ledere mv., der skal være i direkte og vedvarende kontakt med børn under 15 år.
Mens 10 procent af foreningerne kun indhenter børneattester ”nogle gange”.
Det er et stort problem, at en række foreninger undlader at indhente børneattester. Ikke nok med at foreningerne bryder loven og kan straffes med bøde, så kan tilliden også svækkes til børns sikkerhed i idrætsforeningerne.
Undersøgelsen viser yderligere, at mange idrætsforeninger er bekendt med lovkravet, men bevidst undlader at følge det.
“Vi kender de nye ungdomstrænere på forhånd” og “Vores instruktører er alle over 50 år” lyder begrundelserne bl.a. for de manglende attester. Niels Nygaard, der er formand i DIF, finder begrundelserne dybt problematiske:
“Udover at det er direkte ulovligt ikke at indhente børneattester, og at idrætsforeningerne kan straffes med bøde, hvis ikke de overholder loven, så skabes der en falsk tryghed i foreningen.
Erfaringerne viser, at flere sager om seksuelle krænkelser netop vedrører vellidte trænere med lang anciennitet i idrætsforeningen. Så at sige, at man kender de nye trænere på forhånd og derfor ikke ønsker at tjekke dem, er en falsk tryghed. Det skal vi væk fra.”
Børneattestloven blev indført i 2005 for at besværliggøre seksuelle krænkeres adgang til steder, hvor børn opholder sig. Men som foreningsundersøgelsen viser, er det ikke alle, der overholder loven.
Det skal der rettes op på, så derfor lancerer DIF, DGI og DFIF kampagnen ”Husk børneattesten!”
Samtlige foreninger under DIF, DGI og DFIF vil i den kommende uge få tilsendt folderen ”Husk børneattesten!”. Folderen fortæller bl.a., hvorfor foreningerne skal indhente børneattester, og hvordan de gør det i praksis.