Begynderstævner

Begynderstævner

You are here:

Begynderstævnerne henvender sig primært til helt nye spillere i klubberne, op til 12-års alderen. For mange af disse spillere vil begynderstævnet være deres første bordtennisoplevelse uden for klubregi. Målet er, at flest muligt får en positiv oplevelse med hjem, hvilket kan øge deres motivation og inspiration i den daglige træning. Begynderstævnerne fungerer samtidig som et første skridt mod deltagelse i Ungdomsstævner, Holdturneringer og Klubstævner, når spillerne føler sig klar.

Enhver klub har mulighed for at afholde et begynderstævne på eget initiativ. Det er op til den enkelte arrangørklub, om stævnet skal afholdes internt i egen kreds eller som et åbent stævne for alle klubber. Arrangørklubben fastsætter selv datoen for stævnet.

Bordtennis Danmark står for at oprette stævnerne på Bordtennisportalen og sørger for at opdatere Bordtennis Danmarks hjemmeside – herunder aktivitetskalenderen. For at få oprettet et stævne bedes arrangørklubben sende information om dato, tid og spillested til Udviklingskonsulent Pernille Knudsen, pernille@bordtennisdanmark.dk senest en måned før afholdelsen.

Tilmelding til begynderstævnerne sker gennem den enkelte klubleder, som indsamler klubbens tilmeldinger og inddeler spillerne i de tre angivne niveauer (læs om niveauinddeling nedenfor). Klublederen tilmelder derefter spillerne via Bordtennisportalen senest to dage inden stævnets afholdelse, så spillerne indplaceres korrekt i hhv. Niveau (Ungdom) 1, 2 eller 3.

Bemærk, at der IKKE kræves spillerlicens for at deltage i begynderstævner.

Vigtig for tilmelding – Læs om niveauinddeling ved begynderstævner i indbydelsen her.

Se også Bordtennis Danmarks aldersrelaterede konkurrencetrappe for børn og unge her.

Prisen for deltagelse er 60 kr. pr. spiller (ekskl. mikrogebyr).

Af denne pris går 30 kr. pr. deltager til arrangørklubben. Det er vigtigt, at arrangørklubben sender et billede af alle puljeskemaer til Udviklingskonsulent, Pernille Knudsen, pernille@bordtennisdanmark.dk efter hvert stævne. Disse skemaer bruges udelukkende til beregning af arrangørhonorar. Der vil IKKE blive indtastet resultater for begynderstævner.

Efter fælles opvarmning deles stævnet op i to dele:

  • Første del består af puljespil med puljer bestående af 6-8 spillere. Der spilles kampe af 2 sæt, hvilket betyder, at en kamp kan ende uafgjort. Der kåres ingen samlet puljevinder, og puljeskemaet bruges udelukkende til at definere kamprækkefølge og modstandere.
  • Anden del af stævnet kan indeholde forskellige bordtennislege og konkurrencer, eller yderligere puljespil i nye puljer. Inspiration til lege og konkurrencer kan findes i Bordtennis Danmarks aktivitetskatalog, i Sukiru Challenges app’en eller på Bordtennis Danmarks YouTube-kanal @SukiruChallenges.

Konceptet er designet til, at spillere, der søger en mere traditionel konkurrenceform, hurtigt kan videreføres til Ungdomsstævner, Holdturneringer og Klubstævner.

Stævnet afsluttes med en fælles overrækkelse af deltagermedaljer. Her anbefales det at råbe spillernes navne op enkeltvis og overrække medaljerne én ad gangen, mens forældre og tilskuere klapper.

Det er vigtigt at understrege, at spillere og klubber ikke skal vælge mellem begynderstævner og ungdomsstævner. Klubberne har ansvaret for at anbefale det stævnetilbud, der passer bedst til spillerens niveau og motivation. Spillere kan derfor skifte til ungdomsstævner i løbet af sæsonen, hvis det giver mening, og omvendt kan spilere rykke tilbage til begynderstævner, hvis ungdomsstævner viser sig at være en for stor udfordring.

Bordtennis Danmark uddeler en deltagermedalje til hver forhåndstilmeldte deltager ved hvert begynderstævne. Arrangørklubben er ansvarlig for at kontakte Bordtennis Danmark senest en uge inden begynderstævnet med henblik på bestilling af deltagermedaljer. Bestilling af deltagermedaljer sendes til Udviklingskonsulent, Pernille Knudsen på mail; pernille@bordtennisdanmark.dk

OBS: Hvis der bestilles flere deltagermedaljer, end der bliver brugt, skal de overskydende medaljer afleveres tilbage til Bordtennis Danmark.

  • Musik i hallen – Afspilning af lav baggrundsmusik i hallen bidrager til en mere afslappet og behagelig atmosfære for både børn og forældre.

 

  • Fælles opvarmning – En fælles opvarmning ved stævnets start giver børnene en positiv begyndelse på dagen. Dette er særligt gavnligt for børn, der føler sig usikre inden deres kampe.

 

  • Navneskilte ved indtjekning – Udlevering af navneskilte (klistermærker) ved indtjekning skaber en følelse af fællesskab blandt børnene. Det hjælper samtidig arrangørerne og lederne med at bevare overblikket over børnene i de forskellige puljer.

 

  • Afslutning med sjove aktiviteter – Afslut stævnet med en fællesleg, stafet eller “rundt om bordet” mod forældrene. Dette skaber glæde og smil på læben, selv hos de børn, der ikke vandt så mange sæt.

 

  • Involvering af forældrene – Giv forældrene ansvar for at styre puljer og lad dem deltage i afslutningsaktiviteterne. Dette skaber en tryg og støttende ramme for børnene, når deres forældre er en aktiv del af arrangementet.

Regionsinformation & Stævnedatoer – Sæson 2024/2025

Via de røde knapper, finder du informationer, stævnedatoer og resultater for de forskellige regioner.

De forskellige begynderstævner findes også i aktivitetskalenderen. 

  • Gladsaxe BTK
  • Herlev IF
  • Ballerup BTK
  • Amager BTK
  • Dragør BTK
  • Hakoah
  • Hvidovre BTK
  • Alberslund IF
  • B77 Rødovre
  • Brøndby BC
  • Greve BTK
  • København BTK
  • Brønshøj BTK
  • Frederiksberg BTK
  • Allerød BTK
  • Espergærde TTC
  • Helsingør BTK
  • Hillerød GI
  • Slangerup BTK
  • Jægerspris IK
  • Furesø BTK
  • Virum-Sorgenfri BTK
  • Team Egedal
  • Smørum
  • Gribskov BTK
  • Frederiksværk BTK
  • Karlslunde IF
  • Lejre IF
  • Roskilde BTK
  • Skensved IF
  • Gundsølille SGI
  • AF Sorø BTK
  • Holbæk BTK
  • BTK Slagelse
  • Vig BTK
  • Fårevejle BTK
  • Kvik Næstved
  • Midtlollands BTK
  • Nykøbing-Falster BTK
  • Næstved Bordtennis

Begynderstævner i kalenderen

Nedenfor vises op til 10 begynderstævner. Se alle mulighederne i Aktivitetskalenderen her.

OBS: Stævnerne starter på de nedenfor angivne tidspunkt – mød gerne 30min før!

16 november 2024
09:30 - 16:30

I stedet for A-rækken afholdes ”Girls Open”: (Girls Open afvikles med inspiration fra formatet til ”Amager/Greves Pigekampdag”): Spillerne inddeles i grupper ud fra aktuel rating. De højest ratede i samme…

17 maj 2025
09:30 - 17:00

I stedet for A-rækken afholdes ”Girls Open”: (Girls Open afvikles med inspiration fra formatet til ”Amager/Greves Pigekampdag”): Spillerne inddeles i grupper ud fra aktuel rating. De højest ratede i samme…

Eksempel på et Begynderstævne samt udtalelser fra arrangørklubberne - Se her!

Vi kom rigtig godt i gang med begynderstævnet i kreds Vestsjælland mm. Vi blev hele 33 unge fra seks klubber.

Selve afviklingen gik som følger: 

  • Indtjek kl. 10. 
  • Lidt selvorganiseret indspil – mens puljerne blev lavet.
  • Fælles opvarmning med pointstafet (tror jeg det hedder). 
  • Første puljerunde. Små puljer: Syv 4-mands og en 5-mands. 
  • 20 min. pause med forældrebagt kage, frugt og saft. 
  • Anden puljerunde. Fire 5-mands og to 6-mands. Hvor to 5-puljer blev så hurtigt færdige, at de fik en tredje runde med to 4-mandspuljer. 
  • Afslutning med 15 min giga-kejserbord.
  • Fælles medaljeoverrækkelse med individuelt navneopråb og dertilhørende applaus.

Filosofien i de mange puljerunder var at kunne bytte rundt, så alle vandt sæt. Det lykkedes – ingen gik sæt-tomhændet hjem. I ventetiderne for de hurtigst færdige puljer åbnede vi op for at forældrene også tog bat og dystede med ungerne. Det fungerede rigtig godt. TAK for dejlig dag.

————————-

Det blev en dejlig søndag formiddag med 49 glade børn, og lige så mange forældre, der havde nogle gode timer omkring bordtennis. Kaffe og rundstykker var et hit.

Generelt dejlig stemning, og positiv indstilling hos alle, og ingen børn, som ”blev efterladt på perronen”! En god indikation på, at vi sandsynligvis er på vej mod et koncept, som virker positivt for begyndere og deres forældre (som er en mindst lige så vigtig målgruppe for klubberne ved indledningen til en bordtennisspillers lange karriere……!).

Stor tak til jer klubledere og hjælpere, som hjalp til undervejs, og fik det til at glide trods mange deltagere. 3 timer er en god tidsramme – tror ikke det skal vare længere. 

Næste gang, skal vi forsøge os med fælles opvarmning, mens puljerne dannes. En super ide med samlet medaljeoverrækkelse og klappen af alle deltagere. Hyggeligt, og en positiv ”gå hjem øvelse”.