Lørdag den 1. juni 2024 var Bordtennis Danmarks klubber fra hele landet samlet til Klubbernes Dag, som blev afholdt på Odense Congress Center. Dagen bød på inspirerende præsentationer og livlige debatter om bordtennissportens fremtid i Danmark.
Inspirerende præsentationer:
- Klubbernes Dag 2024 – Præsentation
- Fremtidens Foreningsliv med Kresten Schulz – Præsentation
- Sukiru Challenges – Præsentation
OBS: Præsentationer fra Det Kongelige Akademi og Amager BTK har Bordtennis Danmark ikke rettigheder til at offentliggøre.
Opsamling på debatzoner: Strategi 2026-2029
Debatzonerne omhandlede den kommende strategi for perioden 2026-2029 med fokus på, hvad klubberne ønsker af Bordtennis Danmark og hvad der samlet set er behov for at sætte ind på. Bordtennis Danmark vil gennemgik først status for den nuværende strategi (2022-2025), hvorefter deltagerne skulle ud til fire debatzoner og drøfte, hvad der drømmes for sporten i fremtiden.
- Debatzone 1: SWOT-analyse for Bordtennis Danmark
Formålet med debatzonen var at give Bordtennis Danmarks medlemmer mulighed for at bidrage til at definere styrker og svagheder, samt muligheder og udfordringer / trusler for Bordtennis Danmark. - Debatzone 2: Drøftelse af fokusområder i Bordtennis Danmarks strategi 2026-2029
Debatzonen var en del af Danmarks Idrætsforbunds strategiproces, der involverer 8 temaer; børn, frivillige & foreninger, samfundsansvar, talent & elite, udøvere uden for foreningerne, unge, samt voksne. Formålet med debatzonen var at planlægge, hvordan Bordtennis Danmarks strategiproces skal integreres og adressere de 8 temaer. - Debatzone 3: Drøftelse af turneringsstrukturen
Debatzonen fokuserede på at gennemgå og diskutere den nuværende turneringsstruktur, herunder bordtennisligaerne samt evt. 1. division for herrer. Der blev desuden sat fokus på reservereglen og overbygningssamarbejde, med henblik på at finde forbedringer og justeringer, der kan styrke turneringsformatet i alle rækker. - Debatzone 4: Refleksionsspørgsmål – ”Hvordan sælger vi sporten?”
Denne debatzone vil fokusere på udvikling af en brandingstrategi for Bordtennis Danmark i tråd med vækststrategien 2022-2025. Der blev defineret kernebudskaber og målgrupper, samt diskuteret Bordtennis Danmarks nuværende og ønskede fremtidige position. Debatzonen omfattede diskussionen af specifikke mål og aktiviteter for brand og kommunikation, samt planlægning af brugen af forskellige Der blev også diskuteret konkrete værktøjer til at kommunikere sportens værdi, opbygge stærke narrativer og samarbejde med eksterne aktører for at øge synligheden og tiltrække nye medlemmer.
Klubbernes Dag 2024 var en stor succes med mange inspirerende præsentationer og frugtbare debatter, som Bordtennis Danmark ser frem til at bygge videre på de gode idéer og styrke bordtennissporten i Danmark. Aftenen blev rundet af med en fælles middag, hvor deltagerne kunne netværke og udveksle erfaringer i en mere afslappet atmosfære. Middagen blev fulgt op af en underholdende bordtennisquiz, hvor klubbens medlemmer dystede i deres viden om sporten, samt landskamp i loungen. Dette bidrog til en hyggelig afslutning på dagen.